Blog

februari 3, 2023

8. Ga ik voor Self-Publishing?

Self-publishing, het zelf uitgeven van je boek, heeft de afgelopen jaren een enorme toevlucht genomen. Ik snap dat wel als er zoveel boeken worden geschreven en er zo weinig worden uitgegeven. Al die schrijvers die vinden ze een goed boek hebben geschreven waar dan geen uitgever belangstelling voor heeft.

Maar er zijn ook steeds meer bekende schrijvers die hun nieuwe boeken zelf uit gaan geven. Misschien heeft dat met geld te maken. Als auteur verdien je namelijk nauwelijks aan je boek. Gemiddeld ontvang je 5 – 8% van de verkoopprijs. Als een boek € 20,- kost, hou je dus tussen de €1,- en €1,60 over. Bruto. De rest gaat naar de uitgever en het verkoopkanaal, bijvoorbeeld de boekhandel of een online winkel. Als je het zelf uitgeeft, blijft er dus veel meer over.

Iedereen die werkt, wil daar geld voor krijgen, dus logisch dat een uitgever aan het boek wil verdienen. Daar staat tegenover dat zij het risico nemen, een aantal redactierondes doen en zich inzetten om het boek onder de aandacht te brengen bij afnemers. Want als je denkt dat ieder boek dat wordt uitgegeven ook in de boekhandel terecht komt, heb je het behoorlijk mis. Iedere boekhandel bepaalt zélf welke boeken er op de schappen komen en omdat zij óók een boterham willen verdienen, zijn dat vooral boeken van bekende schrijvers.

Het is aan de uitgever om ook onbekende schrijvers onder de aandacht te brengen. Ze sturen bijvoorbeeld catalogi naar de boekhandelketens, vragen of het in de bibliotheek kan worden opgenomen etc. Maar De Sleuteldrager van debutant Charlotte de Winter? Nóóit van gehoord. Dat gaan boekhandels dus echt niet bestellen.


Het vraagt een hoop moed, merk ik, om door te blijven gaan. Want stel dat ik de ongelooflijke mazzel hebt dat een uitgever mijn boek wil gaan uitgeven? Dan is de kans nog steeds minimaal dat mijn boek goed gaat lopen als niemand het wil inkopen. Maar ik dwaal af.

Self-publishing dus, als alternatief voor een uitgever. Maar waar begin je? Op internet vind ik heel veel partijen die wel willen helpen. Ze beloven een mooie cover te ontwerpen, aanvraag van een ISBN-nummer, drukken 500 exemplaren en, jaja, promoten het boek op hun website! Tegen een behoorlijk tarief natuurlijk.

Door de bomen en in het bos vind ik ook partijen die je echt goed kunnen begeleiden. Maar als het aankomt op de verkoop van je boek, ben je toch op jezelf aangewezen. Een boek laten drukken is makkelijk, het bekendheid geven zodat het ook verkocht wordt is echt een heel ander verhaal.

Vergis je niet, een uitgever verwacht óók dat een schrijver actief meewerkt aan het genereren van bekendheid en verkoop. Weet je nog in die synopsis, dat ze willen weten welke plannen je hebt voor marketing en promotie? Een blog op een website bijvoorbeeld. En dan mensen vragen om je blog te delen zodat steeds meer mensen je leren kennen 😊.

Ik merk dat ik self-publishing niet uitsluit, maar daar eigenlijk pas aan wil gaan denken als ik geen uitgever kan vinden. Er staan er nog een paar op mijn lijstje en na die schrijfcoach is het verhaal wéér beter geworden. Hopelijk geen houterige schrijfstijl meer. Ik ga het doen, ik ga hem opnieuw aan één of twee uitgevers toesturen. Met een synopsis. En een promotieplan.

Wat ga ik in hemelsnaam doen in de maanden dat ik op een reactie wacht?



Volgende week: Moord bij de BBQ

🗝️

Laat hieronder een reactie achter

12 reacties

  1. Hallo Charlotte vind het geweldig dat je er zo mee begaan bent en ben het ook met de andere reacties eens .
    Lekker door gaan gaat jou zeker lukken.Liefs Ciby

  2. Mooi dat je zelf eigenlijk al met het antwoord komt, pas self-publishing als het met de uitgevers niet gaat lukken. Heb vertrouwen en vooral ook het nodige geduld Charlotte en in de tussen tijd kan je zelf alvast voor een deel je uitgewerkte promotie plan gaan uitvoeren.

  3. Het lijkt me een behoorlijk dilemma! Ik heb me nooit gerealiseerd wat er allemaal aan te pas komt voor een boek bij de boekwinkel ligt. Bij mij gaat het vaak zo: ik kijk in de boekwinkel rond tot ik iets zie dat me aanspreekt. Of ik lees een recensie in de krant en ga vervolgens dat boek kopen of bestellen. Ingewikkelde keuze, ik zou het niet weten. Sterkte bij dit proces!

  4. Beste Charlotte, als je voor self-publishing gaat dan moet je daar volledig voor gaan en niet twijfelen. Toon dat je “ballen” hebt. Investeer in jezelf en accepteer het geringe inkomsten model. Hier ligt een mooie ervaring voor je toekomst of je gaat slagen als schrijfster. Succes Ben

    1. Dag Ben, ballen genoeg hier denk ik. Maar waar ga ik die voor gebruiken? Aan beide kanten van uitgeven zitten voor- en nadelen. De investering is een terechte, je moet er wat voor over hebben. Wat denk je dat die schrijfcoach gekost heeft! Of de website, die redacteur, of…

  5. Ik vergelijk het telkens maar weer met de tijd dat ik op de kunstacademie zat en een soortgelijk advies werd gegeven: je moet er ook ZÉLF energie in stoppen en bekendheid genereren. Een blog, je raadt het al, bestond nog niet in die tijd en ofschoon websites al wel gemaakt werden en ook behoorlijk wat vrienden (en incidenteel familieleden 😊) het merendeel van de bezoekers uitmaakten, was het met een portfolio onder je arm langs galeries leuren en op kunstmarkten staan DÉ manier om je producten onder de aandacht te brengen.
    Hetgeen mij in jouw geval de vraag doet stellen: hoe effectief (lees indrukwekkend en overtuigend) is dit blog? Wordt het bijvoorbeeld ook gelezen door dezelfde uitgevers die jou hebben afgewezen? Of door hen, die jou hebben geadviseerd een blog te beginnen om meer bekendheid te genereren? Daar ben ik nieuwsgierig naar.
    Terzijde: toen éénmaal internet met Facebook en Instagram en Tumblr gemeengoed werd om mijn werk te tonen, heb ik dáár de meeste kopers gegenereerd.
    Dus self-publishing is misschien nog helemaal zo’n gek idee nog niet.

    1. Mooie reactie, Han. Of je wel of niet succesvol wordt, hangt van veel dingen af. Bekendheid is daarbij erg belangrijk. Bekendheid krijg je ook als lezers of volgers het je gunnen en bijvoorbeeld jouw pagina of blog gaan delen. Hoe meer mensen je zien, hoe groter de kans dat er iets van succes ontstaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel dit blog via

Mis nooit een blog

Ontvang een mail als er een nieuw blog is verschenen

Gesigneerd boek

Verzendkosten
Voor 1 boek: €5,- (brievenbuspost)
Voor 2 of meer boeken: €7,95 (pakketpost).